6 BN’ers Gewaarschuwd door de Overheid

Een aantal maanden geleden zijn 6 BN’ers (influencers) gewaarschuwd wegens het kopen van nepvolgers. Daardoor misleiden ze adverteerders die meer betalen voor volgers die niet bestaan. Eigenlijk is er gewoon sprake van oplichterij. Maar zo wil de overheid het niet noemen. Toch zijn eind vorig jaar 6 influencers op de vingers getikt. Hoor je dat: Op de vingers getikt door de ACM (Autoriteit Consument en Markt). De ACM heeft de BN’ers het hand boven het hoofd gehouden, terwijl ze daarvoor ook al gewaarschuwd waren via de media. Toch bleven ze doorgaan. Want als bedrijven namelijk consumenten misleiden, dan krijgen ze flinke boetes. Zelfstandige bedrijven een paar duizend euro boete. Zeer grote bedrijven een paar ton. De 6 BN’ers hadden dus eigenlijk een boete moeten krijgen van de ACM van een paar duizend euro. Maar omdat het BN’ers zijn, hebben ze alleen een waarschuwing gekregen. Maar het erge is. BN’ers hebben helemaal niks gedaan. De managers van die BN’ers hebben waarschijnlijk die nepvolgers gekocht. Dus de ACM houdt het hand boven het hoofd ipv meteen een boete uit te delen. En vervolgens blijken ze het waarschijnlijk niet gedaan te hebben. BN’ers zijn eigenlijk het slachtoffer van managementbureau’s, los van het feit dat ze vaker worden bedonderd. Dat is het nadeel van bekend zijn. De schuld krijgen, terwijl iemand het waarschijnlijk heeft gedaan. Alleen is de ACM niet echt slim. Want als je naar alle BN’ers kijkt, hebben ze allemaal tonnen aan volgers, terwijl in de praktijk maar tienduizenden hoort te zijn. Dus eigenlijk zijn alle BN’ers in overtreding omdat ze waarschijnlijk nepvolgers hebben gekocht. Ook kunnen het nep volgers zijn die door mensen zijn gecreeerd om bezoekers te laten lijden naar nep datingsites. Dan kan de BN’er er niks aan doen als ze veel volgers hebben. Maar weet wel. 20 Procent van de volgers is maar echt. De rest is nep door het gekocht te hebben of datingfraude. Wat de ACM moet doen is door de verkopers aan te pakken die nepvolgers aanbieden. De ACM meldt in de media dat ook te hebben gedaan. Al kan deze site nu al zeggen dat zij er gewoon mee doorgaan en BN’ers of managementbureau’s gewoon die volgers blijven kopen. Bij een eerdere waarschuwing gingen ze ook gewoon door.