Managers van BN’ers en Adverteerders hebben Trucje bedacht om de ACM te Misleiden bij Reclame uiting

BN’ertjes heeft een ontdekking gedaan waarbij blijkt dat BN’ers expres niet aangeven dat iets reclame is door bv #ad erbij te zetten. Het is moeilijk uit te leggen. Maar lees de tekst maar goed door. Deze site kreeg in februari een mailtje van waarschijnlijk Marlijn Weerdenburg waarbij ze aangaf dat voor een aanbieding (interview/photoshoot/reclamedeal) altijd betaald moet worden. De ACM had afgelopen juni bekend gemaakt BN’ers hard aan te pakken als ze niet erbij zetten dat iets reclame is. Als de ACM (autoriteit consument en markt) dat een BN’er dat niet doet, dan kan de BN’ers boetes krijgen van wel duizenden euro’s. Dit omdat ze de consument misleiden door niet te zeggen dat iets reclame is. Maar door dat nieuwsbericht zou je denken dat de BN’ers nu wel #ad erbij gaan zetten. Al doet het nog maar een kwart van de BN’ers het. BN’ers doen dat expres. En waarom? En daar is de site achter gekomen. Het is een deal tussen managents van BN’ers en de adverteerders. Niet bij eentje, maar bij bijna alle managements en adverteerders. Al zullen er ook managers die het niet doen. Niet alles over 1 kam scheren. Maar die kans is ZEER KLEIN. Ga er maar vanuit dat alle managers en adverteerders een deal treffen. Adverteerders en managements van BN’ers hebben altijd een dealtje dat als de adverteerder wil adverteren op instagram bij een BN’er, dan moeten ze eerst het management van die BN’er raadplegen. Vervolgens gaat het management dan waarschijnlijk zeggen dat ze net moeten doen alsof het voor niks is, terwijl er dik voor betaald wordt. Waarom? Dan hoeft er geen #ad erbij te staan, wat tegen de regels van de wet is. En hoe weet deze site dit allemaal. We gaan eerst naar de managements kijken. Deze site heeft bijna alle managements ooit een keer gebeld en die vertellen dat BN’ers altijd alles gratis doen. Ga je vervolgens naar moddellenplein.nl, dan moet er toch echt voor simpele modellen (laat staan BN’ers), dik 70 euro per duur betaald worden. Dus zeg maar een paar honderd euro. Maar het bewijs waarschijnlijk van een mailtje van Marlijn Weerdenburg die zelf heeft gezegd dat er dik voor betaald moet worden. Dus maw, managements liegen dat BN’ers zogenaamd dingen gratis doen. Niet alleen om de BN’er meer status te geven dat ze zogenaamd iets gratis doen, terwijl ze er dik voor betaald krijgen. Nee, ook om het feit dat ze dan net kunnen doen alsof het geen reclame is. Dan ontwijken ze de wet, terwijl ze wel degelijk voor betaald hebben gekregen. En dan praten we over een paar honderd euro tot wel een paar duizend euro per deal. Nu gaan we naar de adverteerders kijken. Deze site heeft een blad geraadpleegt om te vragen hoeveel het kost om een BN’er te boeken voor een photoshoot. En wat zeggen ze (terwijl de site weet dat er betaald moet worden), dat het ZOGENAAMD gratis is. Ze mogen niks zeggen dat er wel degelijk betaald moet worden. En bladen zijn natuurlijk adverteerders. Of het nou een supermarkt of een blad is. Het zijn adverteerders. Dus de managers van BN’ers, adverteerders en misschien ook de BN’ers spelen allemaal onder 1 hoedje dat ze net doen alsof zogenaamd iets gratis doen, terwijl er dik voor betaald moet worden. En dat alleen maar om de wet te ontwijken dat ze moeten zeggen dat iets een advertentie is. Want dat scoort namelijk minder, dan dat je net doet alsof de BN’er dat goed vindt. Als je dit zo leest, dan het is het natuurlijk te schandalig voor woorden dat dit gebeurd. Daarom heeft deze site de ACM en de Commissariaat voor de Media hierover gemaild met dit verhaal en deze link. Hopelijk kan de ACM meer en hogere boetes uitdelen, als adverteerders en managements er alles aan doen om fraude te plegen in de nederlandse wetgeving. Naast dat doen ze het ook om de BN’er een hoger imago te geven als ze zogenaamd iets gratis doen. En managers doen het misschien om de BN’er zelf op te te lichten door meer te vragen dan wat de BN’er hoort te krijgen. Bij Ranking the Stars zeiden alle BN’ers dat ze niet mogen weten hoeveel geld een adverteerder betaald. Maw, waardoor BN’ers niet weten hoeveel geld ze krijgen waardoor managers het in eigen zak kunnen houden. Als dit zo is, dan worden BN’ers natuurlijk opgelicht door hun eigen management. Maar over de ACM dat per se iets gezegd moet worden dat het reclame is. Als de ACM boetes uitdeelt, is het niet aan de adverteerder of aan het management die het allemaal veroorzaken. De BN’ers worden beboet voor duizenden euro’s wat andere mensen hebben gedaan. Daarom BN’ers zijn het slachtoffer van hun eigen management en adverteerders. Hoop dat de ACM hier ook op willen letten, dan ze ook adverteerders en managers moeten aanpakken en niet zozeer de BN’er.

Bewijs van waarschijnlijk Marlijn Weerdenburg die zegt dat voor een photoshoot wel degelijk betaald moet worden:

Marlijn Weerdenburg: Het levert namelijk publiciteitstechnisch en financieel onvoldoende op. Bij andere (grotere) sites en bekende bladen is de publiciteit erg groot waardoor er door mijn management weinig financiĆ«le compensatie wordt gevraagd.  (bewijs dat er dus om geld wordt gevraagd en dus NIET gratis doen)

Bewijs dat bladen/adverteerders net doen alsof het gratis is terwijl ervoor betaald moet worden.

Blad (adverteerder):

Hi,

Wij betalen nooit modellen om te poseren voor (naam blijft geheim).

Groet,

Naam blijft Geheim.

Zo zie je maar dat bladen/adverteerders ook net doen alsof iets gratis is, terwijl er gewoon dik voor betaald wordt zoals Marlijn Weerdenburg schreef.