
Sinds 2022 kwam er een nieuwe wet, waarbij de ACM en Commissariaat voor de Media, BN’ers en influencers zouden gaan beboeten als ze niet erbij zouden zetten bij een produkt dat iets reclame is. Alleen BN’ers boven de 500.000 volgers werden aangepakt. Maar nu is de wet veranderd en nu worden ALLE BN’ERS en influencers aangepakt, als ze niet bij een produkt erbij zetten dat iets reclame is. Dat doen ze omdat jongeren anders ergens intrappen, wanneer ze denken dat de influencer dat echt een goed produkt vindt, terwijl het gewoon reclame is. Dus ook Stijn Fransen, Barbara Sloesen enz worden nu ook aangepakt als ze dat zeggen dat iets reclame is. In de praktijk blijkt dat ze zich niet aan de regels houden en gewoon zeggen dat iets No Spon is. Gewoon de regels aan hun laars lappen. Maar kijk maar uit. De boetes die ze uitdelen kan wel een paar duizend tot wel 10.000 euro zijn. Een reclameitem van een simpele BN’er levert de BN’er maar een paar honderd tot max 1000 a 2000 euro op. Ze maken voor dat geld een aantal keer reclame voor dat bedrijf of krijgen iets gratis. Maar als ze dan 10.000 euro aan boete moeten betalen, dan moeten er 5 bedrijven reageren willen ze die boete hebben terug verdiend. Dus BN’ers die denken dat ze gewoon door kunnen zeggen door No Spon. Kijk maar uit, want vanaf nu ben je de sjaak. Lees het bericht hier op NOS.nl