
Winkels hebben er al enorm veel last dat mensen parkeerkosten moeten betalen om naar hun winkel te kunnen komen. Daardoor hebben ze gewoon minder omzet. De gemeente doet dit die het geld ontvangt. Je zou dan denken dat ze de winkels tegemoet willen komen door de parkeertarieven heel laag te houden. Dit vanwege het feit dat mensen het anders online bestellen. Winkels hebben het al moeilijk. En door parkeerkosten te vragen, wordt het de winkels extra lastig gemaakt. Dat is ook de reden dat onder andere veel winkels failliet gaan. Mensen gaan niet veel parkeerkosten betalen om naar een winkel te gaan, als het ook online kan. Maar wat is nu aan de hand. De parkeerkosten zijn het afgelopen jaar in sommige gemeenten wel met 30 procent gestegen. Echt te asociaal voor woorden. Mensen gaan nu nog minder snel naar de stad om te winkelen. Je jaagt het publiek letterlijk weg. De inflatie is maar een paar procent. Maar de gemeente heeft in sommige plaatsen de parkeertarieven zelfs met 30 procent verhoogd. Puur om extra winst te maken. Maar niet alleen winkels lijden hierdoor verlies. Ook theaters hebben er last van, wat de site eigenaar vaak heeft gevraagd aan mensen die in het theater werken. Ze lopen letterlijk bezoekers mis. De hele binnenstad en ook theaters hebben dus allemaal last van torenhoge parkeertarieven. Betaalde je vroeger in veel steden nog geen 10 euro voor een avond. Nu betaal je bijna 15 euro op een avond in 1 jaar tijd. Toch zijn er ook zat gemeentes, die wel normale tarieven of zelfs gratis. De steden die er echt bovenuit springen zijn toch wel Amsterdam, Utrecht, Amstelveen en Amersfoort. Amsterdam is qua parkeertarieven altijd al een asostad geweest, die alleen maar aan centen denken ipv mensen de stad te laten bezoeken. Mensen kunnen geen eens meer naar het ziekenhuis of ze moeten klauwen met geld aftikken. Amstelveen was vrij goedkoop. Maar waar je voorheen in de binnenstad 2 euro per uur betaalde, is dat nu 6 euro per uur. Dat komt doordat Amstelveen zich samen heeft gevoegd met de Gemeente Amsterdam. Nou, dan weet je genoeg. Utrecht heeft de parkeertarieven ook verhoogd van gemiddeld 3,50 naar 4,50 euro per uur. Maar Amersfoort spant de kroon. Betaalde je vorig jaar maar 7,50 euro voor een avond parkeren. Tegenwoordig betaal je al snel 13 a 15 euro. Verdubbeld dus. En dat komt, doordat Amersfoort de mooiste stad van de wereld is vernoemd. Dus hup meteen de tarieven 2 keer zo hoog. Het is dat de PVV aan de macht is. Maar je zou toch echt denken alsof de VVD dit allemaal heeft verzonnen om de rijken rijker te maken. Maar winkels die hierdoor lijden (met online webshops erbij) en mensen die moeilijk naar theater kunnen, hebben hier echt last van. Even winkelen in een stad is er dus niet bij. Ja, je kan met de trein. Daar moet je dan ook maar zin in hebben. En als ze auto’s willen weren omdat het veel uitstoot. Waarom krijgen elektrische auto’s dan geen korting? Het is gewoon ordinair geld verdienen door gemeentes. Toch zijn er ook gemeentes die heel aardig zijn. Diemen, Arnhem, Apeldoorn, Deventer en Nijmegen betaal je ’s avonds helemaal niet tot nauwelijks. En dan nu de kosten. De bouw van een parkeergarage is maar 8 miljoen. In 2 jaar tijd blijken ze dat terug te hebben verdiend. Dus al dat geld wat je meer betaald, is dus zowat pure winst. Je wordt gewoon bij parkeren door gemeentes uitgemolken. Ze willen dat je de stad meer bezoekt door de winkelen en naar theater te gaan. Maar ondertussen maken ze het onmogelijk om mensen ergens hun auto te laten parkeren. En even 2 kilometer lopen vanaf het station doe je ook niet zo snel. En winkels en theaters zijn hier flink van de klos. Eigenlijk moet de overheid ingrijpen om dit te maximaliseren. Bv maximaal 2 euro als het minder inwoners heeft dan 100.000. En maximaal 3 euro als het meer dan 100.000 inwoners heeft. Anders wordt een stad gewoon onleefbaar voor buitenstaanders als je met de auto er niet kan komen. Ook al rijd je elektrisch en stoot je niks uit. De inflatie is maar een paar procent. Maar de parkeertarieven zijn gemiddeld met 30 procent gestegen in een jaar tijd.